fredag 11 september 2009

Fjällälgen

Ja, idag har det tagits ett nytt steg i acklimatiseringen till Jämtland. Vi har blivit med älg. Nej, inte en sån där tam som man kan klappa, utan en som är stendöd.

Min nya kollega har en karl som nedlägger älgar såhär års, och vi fick chans att köpa lite kött. Så vi klämde i med ett halvt djur på direkten. Idag skulle det hämtas och tas till styckaren, och jag var med när det sågades så märgen sprutade och kånkade en och annan del älg till bilen jag med! Det är tungt med död älg.

Nu ska det styckas och sen ska det hämtas i veckan, och hyras ett frysfack (!!) för förvaring. 70 kilo älg blir det. Det kan vi nog gnaga på en stund. Jag ska plocka lingon i helgen, och kanske lite svamp, så vi har nåt att garnera med.

2 kommentarer:

Anna J sa...

Ha, ha! Bondmoran #1. Mumsigt med älgkött!
Kram

malin sa...

holy cow - jag menar älg... jeeezzz vad bra :) 70 kg räcker nog länge... *fniss* kram på dig sötaste