torsdag 4 augusti 2011

Dag 21: Favoritbok från barndomen

Oj, nu gäller det att gnugga minnesknölarna. Jag läste väldigt många böcker när jag var liten, handfast framledd och uppmuntrad av bokbuss-Elisabeth. Vi träffades varje vecka på bokbussen vars innehåll jag sakta men säkert åt mig igenom 1990-1994.

Så det är lite svårt att välja, och dessvärre kan jag varken minnas eller googla rätt på titeln av den första boken jag kom att tänka på. Det var tre böcker tror jag, och handlade om Jill, en modig tjej (såklart), och ett gäng talande djur och en elak häxa som härjade i vad jag tror skulle vara engelska landsbygden. En central sak var jakten på nåt som hette "vakupp" eller nåt i den stilen, som djur andas ut i andetaget som de vaknar i. Man kunde samla det i flaskor och sälja, och såklart skulle häxan göra nåt hemskt med detta. Pretty pårökt nu när man tänker på det, men det var en fantastisk läsupplevelse. Gud jag måste leta reda på vad böckerna hette.

Inga kommentarer: