måndag 6 februari 2012

Close, but no cigar

Idag fick jag en liten chock när jag tittade ut på altanen och fick se detta:
Ett stendött rådjur, mitt på altanen liksom. Helt vanligt. Den verkar ha knatat in, lagt sig ner, och bara tokdött. Finns inga skador på den. Och lite synd var väl det, egentligen, för eftersom den är genomfrusen full med blod (oslaktad), så kan man dessvärre inte ta tillvara på köttet. Hade jag LÄTT gjort annars. In i bilen, iväg till styckaren bara.

Det hade passat g.a.n.s.k.a perfekt med hela Paleo/Hunter-Gatherer-tänket: Djur kommer och lägger sig utanför dörren och dör. Middag för stenåldersfamiljen: check. Men nu får vi dra ut den en bit i skogen istället, så kanske nån räv eller annat kan ha glädje av den i kylan. Snopet.

Hejdå rådjuret.

1 kommentar:

ElisabethT sa...

WOW! så märkligt att den bara låg där död.
Jag har turen att ha en man som jagar så kött finns i frysen.

Kram
ps jag har hittat hit via Malin :O)