onsdag 13 juli 2011

Dag 13: Din favoritförfattare

Jag har bestämt mig för att det här är en fånig rubrik. Som om man kan ha BARA EN favoritförfattare. Jag kan i alla fall inte det, lika lite som jag kan ha en favoritfilm eller favoritklädesplagg - det beror ju helt på vilket humör man är på och vilken genre det gäller tycker jag. Så, jag har bestämt mig för att blankt ignorera dag 13 och dess dumma uppmaning och trotsigt nämna flera författare som jag gillar. Uppenbarligen gillar jag de författare som jag har listat de andra dagarna, av dem kommer nog Gaiman överst (för underfundigheten), och utöver dem så läser jag gärna

Malcolm Gladwell och Seth Godin(för sina vardagsiakttagelser)
Hjalmar Söderberg (för språket)
Kipling (för magin)
Ajvide Lindqvist (för att han naglar fast en med sina ord)
Anita Goldman (för sina vackra beskrivningar)

Och sen finns det ju många fler som jag gillar, vars nya alster jag direkt plockar upp och inspekterar när jag ser dem i bokhandeln.

Inga kommentarer: