måndag 4 juli 2011

Dag 4: Favoritbok ur min favoritbokserie

Jag har ännu inte hunnit läsa alla som jag har av de ryska klassikerna, men än så länge är Gogol min favorit med sin "Petersburgsnoveller" - speciellt Näsan. En helt vanlig berättelse om en näsa som en morgon får för sig att hoppas av ansiktet den sitter på och istället fara omkring och hitta på otyg på stan. Helt normalt.

Det känns i och för sig märkligt att inte ta upp den bok som fick mig att börja samla på serien från första början - nämligen "Anteckningar från ett källarhål" av Dostojevskij. Den handlar om en liten ilsk man som från sitt lilla undermåliga krypin reflekterar över världen och hur den skulle kunna vara så annorlunda om man bara kunde skrapa ihop lite pengar, och månne en ståtlig pälskappa... Fina saker. Det var de här två herrarna, Gogol och Dostojevskij (med viss hjälp av Pusjkin), som fick mig att inse att det här med rysk litteratur inte är så speciellt komplicerat eller svårt. Mest är det tokroliga sagor från en landsbygd som är så vidsträckt att det knappt går att begripa. Men det är klart, det blir många lägereldar att ljuga ihop historier kring.

Inga kommentarer: