söndag 3 juli 2011

Dag 3: Min favoritbokserie

Det svåraste med den här dagens utmaning är nog hur man definierar en serie. Är det bara en serie när det är böcker med samma huvudpersoner, såsom Sagan om Ringen, Utvandrar-serien och Harry Potter? Eller kan man sträcka sig till att inkludera en utgivningsserie, månne? Jo, det tror jag nog. Vi kör på det.

Då blir min favoritserie de ryska klassikerna som Tidens Förlag gav ut på 50-talet, en lista på vilka som ingår finns här.


Vackra små pocketar som är ett nöje att jaga på antikvariat. Jag hade precis börjat samla på dem när jag träffade Julian, och väldigt tidigt i vårt förhållande överraskade han mig med en hel trave som han hade hittat i Uddevalla!! Förstå lyckan!! Nu har jag nästan alla, men några enstaka återstår.

Fantasyböcker har en tendens till att förvandlas till låååånga serier, och nog har jag plöjt några sådana. Jag tror det började med Robert Jordan och hans serie Wheel of Time, men jag tröttnade efter bok sju eller åtta (detta var 94-95, och det tog en evig tid att vänta på den svenska översättningen), och nu senast läste jag Narnia-böckerna, jag fann aldrig tjusningen med dem som barn. Och såklart har jag läst Harry Potter (stundtals med febrig iver), även om det är lite skämsigt att erkänna, men jag gillar ju sagor och fantasy.

Bilden lånad av Spectatia.

Inga kommentarer: